Sunday 19 June 2016

To be Muslim or Not to Be..

Assalamualaikum semua..

Hari ni emy terpanggil nak bercerita sedikit mengenai kejadian shooting dan violence yg banyak menimpa negara2 barat lately ni yg membuatkan saya rasa seriau nak pi sana lagi..bukan apa  saya cuma sedih kerana ia sering dilaporkan oleh media barat sebagai kejadian yg melibatkan  Muslim dan 'Muslim terrorists'. Ok it's so hard for me to speak about this in Malay so I hope you don't mind me speaking in English. Campur2 lah..hehe..

Of course, ada mesti akan perasan 'Islam' dan 'Muslim' ini ditekankan banyak oleh media2 Barat tersebut. But I just want to raise one very important question. Are these people really Muslims or are they hiding beneath religion just to hide their own  abusive manners and their own flaws and confusions in their identity? Pernah suatu ketika dahulu semasa emy belajar di US dan ambil satu course in world politics and economy, saya ditanya mengenai perkara ni. Maklumlah emy dulu study di university di US  di mana di dalam kebanyakan kelas sayalah satu2nya Muslim dan satu2nya pelajar yg berhijab. Nak x nak saya adalah ambassador kepada Islam dan saya perlu memperbetulkan pelbagai persepsi yg salah mengenai Islam kepada rakan2 kelas saya yg lain yg bukan beragama Islam.

Nak plak lecturer mat saleh  saya ni jenis yg suka provoke saya dan buat saya berfikir di luar comfort zone saya sendiri. So isunya pada masa itu adalah mengenai jihad dan bagaimana jihad ini boleh membuatkan orang Islam menjadi ganas dan disalah erti to justify violence. Emy pun katalah jihad tu bermaksud satu struggle which includes against oneself and  sins as well as injustice. Bagi saya tiada apa2 masalah dengan istilah itu, namun saya juga faham ramai mereka di luar sana telah menggunakan jihad utk mempertahankan perkara2 yg tidak sepatutnya mereka lakukan. Lecturer saya pun kata, 'Jika ia boleh bermaksud apa2 struggle shj yg melibatkan diri seseorng sudah tentu ia boleh disalah ertikan!' Saya pun jawab, itu sebab, bagi saya kita kena belajar dan kaji dulu sesuatu apakah punca2ny dan mengapa seseorng boleh bertindak di luar kawalan. Bagi saya, semestinya salah satu punca mereka menjadi ganas dan kecewa kerana mereka merasakan ketidak adilan Barat denga org2 Muslim di seluruh dunia. But this doesn't mean that it would justify the violence. Nothing would justify the violence done against innocent people but I just wanted people to just sort of come out of their own lenses and see things from others' point of view, just like how I did to understand how others are thinking about jihad.  


Sebagai seorng Muslim, Emy terpaksa mempertahankan jihad menggunakan bahasa yg mat saleh sahaja faham. Nak plak time tu, saya ambil kelas Political Philosophy yg membolehkan saya belajar mcm2 mengenai ahli2 politik barat dan apa yg mereka pertahankan. Contohnya, Thomas Hobbes, pernah mengatakan bahawa self-preservation is everyone's fundamental instinct and right. Maksudnya. setiap org mempunyai hak2 utk mempertahankan diri mereka sendiri.  Jadi saya pun bahaskanlah yg jihad ini adlh sesuatu hak yg diberikan oleh Allah kepada org2 yg tertindas utk melawan mereka yg menindas, sama mcm apa yg Hobbes pernah suatu ketika dahulu katakan mengenai hak tersebut. Namun, ini tidak bermakna ia boleh disalah gunakan oleh sesiapa shj mengikut apa yg mereka rasa suka. Ternyata, sebelum Nabi Muhammad diturunkan ayat2 mengenai jihad, umat Islam tidak memerangi sesiapa yg menindas mereka namun hanya menerima penindasan tersebut sehinggalah diperintah Allah utk berlawan dan mempertahankan hak2 mereka.


But I also raised one question, most people who commit these sort of violence against others are actually people who mostly are confused with who they are on the first hand. Jika anda perasan, ia banyak berlaku di negara2 Barat di mana Muslim or ' so called Muslims' tidak berjaya diintegrasikan di dlm mana2 komuniti sama ad komuniti Barat mahupun komuniti Islam. In other words, they are neither Muslims nor are westerners and what not. Kebanyakan juga cuba utk menjadi dua2 sekali. Jika anda perasan, Boston Marathon bombing dan Orlando shooting dilakukan oleh mereka yg hanya sekadar mempunyai nama Islam namun tidak betul2 mempraktikkan Islam di dalam diri mereka dan utk mengkaji Islam tu jauh sekalilah. Mereka adlh insan2 yg minum arak, namun masih merasakan diri mereka Muslim, mereka ingin menjadi homosexual tetapi juga ingin menjadi seorng Muslim yg kononnya dilihat baik di mata org lain. Ingin menjadi seorng Muslim yg baik, namun pada masa yg sama dikelabui dengan pelbagai temptations di negara2 Barat. 


So I said to my lecturer, 'Isn't it better for people to just be who they are instead of trying to pretend to be something they are not?.' Kerana bagi saya, jika tiada Islam sebenar di dalam diri mereka perkara beginilah yg akan terjadi kerana mereka akn menjadi keliru dengan siapa diri mereka yg sebenar...







No comments:

Post a Comment