Friday 17 June 2016

Cara Mengubati Kayap

Hari tu ada seorng rakan baik saya di sekolah dulu contact saya kerana sakit kayap. Sakit kayap ini juga pernah terjadi kepada arwah nenek saya dahulu semasa zaman2 jepun. Tapi parut yg ditinggalkan masih nampak pada kulit arwah nenek saya dahulu walaupun kayapnya dah hilang bertahun2.

Apakah kayap?  



Kayap adalah sejenis penyakit yg jugak dikenali sebagi herpes zoster di dalam istilah perubatannya. Ia adalah sejenis penyakit kulit dan saraf daripada jangkitan virus yg dinamakan sebagai Virus Varicella Zoster. 

Dikatakan yg virus ni akn mula menghuni badan kita apabila dah terkena penyakit chicken pox ataupun cacar air, dan akn berhibernasi di saraf kita di mana ia akn menanti2  shj utk menyerang. Bila ia akan menyerang badan kita? Ia akan menyerang apabila antibodi badan kita menjadi lemah di mana ia akn menyerang urat saraf yg akn menyebabkan keradangan urat saraf tersebut. 

                                             

Tanda2 kayap



Kayap ni biasanya akan menyerang saraf bahagian muka dan bahagian dada, di mana ia akn menyebabkan rasa pedih, kebas, dan panas pada bahagian kayap tersebut. Anda juga akn mengalami demam, keletihan dan sakit kepala. Simptom ni akan dialami sebelum tanda2 kulit timbul. 

Setelah tu, baru akan nampak tanda2 kemerah-merahan pada urat saraf yg terlibat pada kulit. Selepas 1-2 hari, barulah akan timbul gelembung2 air yg yg kecil di mana air di dalamnya akn berwarna kekuning-kunigan..Haa..kalau pecah air ni yg akan mudah terjangkit di mana bakteria2 yg hidup di dalam gelembung2 air akn merebak. 




Setelah baik kayap dan gelembung pecah, parut pula akan terjadi di mana ia perlu ditangani dengan pantas. Jika tidak, mmg lamalah parut tersebut akan berbekas di situ. 

Jika anda pergi ke klinik, doktor mungkin akan membekalkan anda dengan potassium permanganate utk mengeringkan gelembung2 air dan ubat neuroaktif seperti amitryptiline. Namun, masih ad rawatan lain tanpa menggunakan dadah yg emy akan bercerita sekejap lagi.


Bagaimana Shaklee Dapat Membantu?


Penyakit kayap seperti yg diterangkan sebelum ni akan mudah terjadi apabila antibodi kita menjadi lemah. Jadi, cara terbaik adalah dengan meningkatkan kembali imuniti badan kita yg dah lemah.





Vivix: Vivix membantu dari peringkat sel lagi, di samping merupakan antioksida yg sgt tinggi. Ia akan membantu melawan simptom2 keradangan yg dialami oleh pesakit kayap.



Nutriferon: Nutriferon miliki interferon. Interferon ini berfungsi untuk “memberi alarm” kepada antibodi untuk bertindak melawan virus, bakteria, kuman (bendasing) yang datang dalam badan. Jadi, pertahanan badan akan meningkat dan terus aktif utk melawan bendasing ini. Jika ia tidak ditingkatkan, mcm mana badan kita nak lawan virus tersebut betul x?



Garlic: Garlic adlah antibiotik semulajadi yg sgt2 baik utk meningkatkan keupayaan badan anda melawan jangkitan dan virus.

Vitamin E: Vitamin E membantu memudarkan parut pada tubuh badan anda yg terjadi akibat kayap tersebut. 

B-complex : Juga bagus untuk kulit kerana kandungan vitamin B3 di dalamnya boleh menghalang kehilangan lembapan kulit (Tidak mengeringkan kulit). Ia boleh memperbaiki dan pulihkan epidermis kulit yang rosak.



Anda menghadapi masalah kayap? Jika Ya, jgn ragu2 utk contact emy yer. Tengok kawan saya dah semakin pulih kayapnya walaupun belum habis makan satu set lagi. Alhamdulillah..:)


Berminat dengan SET KAYAP Shaklee? Jom wassap saya utk konsultasi PERCUMA 

017-8421998 (WA)
Emy. Your Friendly Shaklee Distributor 

atau 

anda boleh terus membuat pembelian secara online dibawah.:)






*zinc masih di dlm proses paten tertunda dan tidak dikeluarkan buat sementara waktu 

No comments:

Post a Comment