Friday 24 June 2016

Kenapa Indeks Glisemik Penting utk Pesakit Diabetes?

Assalamualaikum semua..

Lately ni kita banyak bercakap mengenai diabetes kan.. Jadi hari ni kita nak teruskan dengan perbincangan ni.. Sebelum tu, jom kita belajar dulu apakah yg dimaksudkan dengan indeks glisemik.

Apakah indeks glisemik?


Indeks glisemik adlh indeks pengukuran yg sering digunakan utk mengukur jenis karbohidrat dan paras glukosa yg dilepaskan di dlm darah. Indeks glisemik ini telah diperkenalkan oleh seorng ahli saintis bernama Dr Jenkins, di mana ia telah dibentangkan di dlm American Journal of Clinical Nutrition. 

Indeks ini diberi antara nilai 0-100, di mana 0 adlh bagi makanan yg tidak meningkatkan paras glukosa di dlm darah dan 100 adlh bagi makanan yg meningkatkan paras glukosa dlm darah ke thp paling maksimum. 



Makanan yg mudah dan cepat dihadam akn mempunyai paras glisemik indeks yg tinggi (high glycemic index) iaitu bersamaan dengan GI lebih daripada 70

Manakala yg GI yg sederhana adlh di antara 56 hingga 69 (medium glycemic index) 

Makanan yg tidak cepat dicerna menjadi karbohidrat pulak akn mempunyai GI kurang daripada 55 (low glycemic index) .

Pesakit diabetes adlh digalakkan utk mengambil makanan yg mempunyai indeks glisemik yg rendah kerana ia tidak akan cepat dihadam oleh badan dan menjadi glukosa. Ini kerana ia akan mengawal paras glukosa di dlm darah. Ini bukan shj utk pesakit2 diabetes tetapi juga utk pesakit2 sakit jantung, darah tinggi, strok, kanser dan kolesterol tinggi. Indeks glisemiks yg tinggi adlh berbahaya kepada pesakit diabetes. Secara umumnya, kita disarankan utk makan makanan yg mempunyai indeks glisemik yg rendah kerana ia lebih baik utk kesihatan. 



Kurangkan pengambilan makanan yg tinggi indeks glisemiksnya 

 Kebaikan Energizing Soy Protein (ESP)


ESP atau Energizing Soy Protein mempunyai glisemik indeks yg rendah iaitu hanya 39 yg menjadikan ia baik utk pesakit2 diabetes kerana ia dapat mengawal paras gula di dlm darah.  






Berminat dengan ESP Shaklee? Jom wassap saya utk konsultasi PERCUMA 

017-8421998 (WA)
Emy, Your Friendly Shaklee Distributor 

atau

anda boleh terus membuat pembelian secara online di bawah.:)


No comments:

Post a Comment