Friday 10 June 2016

Keputihan yg Teruk? Anda tidak perlu bimbang lagi..

Keputihan ni sememangnya sinonim dengan wanita terutamanya wanita yg selalu sibuk dan stress. Lebihan cecair atau lendir ni sebenarnya adlh normal bagi semua wanita kerana cecair tersebu jugak melindungi vagina daripada infeksi. 

Vagina  wanita akan mengeluarkan cecair mengikut perubahan hormon, mental, jangkitan, ubatan dan penyakit dalaman mengikut warna yg jernih, kuning dan juga kekuningan yg bertukar menjadi kehijauan tanda jangkitan. 

Jangan tak tahu vagina wanita ni sebenarnya adlh berasid dan terdpt juga bakteria baik yg mengekalkan ekosistem vagina. Bakteria baik ni akan mengekalkan PH vagina supaya bakteria jahat tidak boleh hidup.Tapi selalu kita wanita suka pakai bahan2 antiseptik yg boleh menganggu ekosistem vagina yg menyebabkan bakteria baik ini tersingkir dan bakteria jahat mula membiak. 

Jadi sebelum anda fikir yg membersihkan bahagian intim anda dengan sabun mandi tu bagus, anda perlu tengok dulu PH sabun tersebut sebab kawasan intim anda PHnya perlu berada sekitar PH 3.8-4.5 yg bersesuaian dengan PH vagina. Jangan gunakan sebarangan produk pada kawasan intim yer. 

Contoh Keputihan yg Normal dan Abnormal 


Tips2 Menyelesaikan Masalah Keputihan 


1) Jangan memakai seluar dalam yg terlalu ketat yg boleh menyebabkan keadaan vagina anda lebih lembap dan menyebabkan pertumbuhan bakteria. 

2) Pilih seluar dalam jenis cotton atau kapas.

3) Pastikan bahagian vagina anda bersih dan kering walaupun selepas pergi ke tandas. Gunakan toilet paper atau tisu utk keringkan vagina. 

4) Banyakkan minum yogurt atau susu yg banyak bakteria baik seperti Vitagen. 

5) Sentiasa ganti pad anda semasa period dan jangan tunggu sehingga penuh.   Maksimum 3 jam sekali anda tukar pad anda. 

6) Bersihkan seluar dalam anda dengan bahan pencuci yg lembut dan pastikan tiada sisa2 cucian yg boleh menyebabkan iritasi pada kulit bahagian intim anda. 

7) Makan bawang putih kerana bawang putih jugak adlh antibiotik semulajadi dan membantu membunuh kulat. 

8) Pakai pantyliner yg memudahkan anda nak membersih dan membuang keputihan semasa hendak solat.

Bagi anda yg mengalami masalah keputihan yg sgt2 teruk, anda jugak boleh try dua produk dari Shaklee ini iaitu Alfalfa dan jugak Garlic yg boleh membantu mengurangkan keputihan anda..





Berminat dengan Alfalfa dan Garlic berikut? Jom wassap saya utk konsultasi PERCUMA 

017-8421998 ( WA)
Emy, Your Friendly Shaklee Distributor 

atau 

anda boleh terus membuat pembelian secara online di bawah.:)











No comments:

Post a Comment