Wednesday 22 June 2016

Diabetes boleh menyebabkan kematian mengejut akibat sakit jantung!

Assalamualaikum semua..

Rasanya ramai dah tahu akan bahaya diabetes ni. Diabetes atau kencing manis adalah penyakit zaman moden paling nyata dan menjadi punca kematian kelima tertinggi di dunia. Dianggarkan satu kematian berlaku dalam setiap 10 saat akibat kencing manis. Tapi apa yg ramai tidak tahu adlh bahawa diabetes juga boleh menyebabkan kematian mengejut akibat sakit jantung..

Ramai selalu hanya mengaitkan diabetes dengan bahagian kaki etc yg kena potong kerana membusuk, namun ramai yg tidak tahu diabetes juga boleh menyebabkan pelbagai komplikasi kesihatan yg lain seperti katarak mata, serangan angin ahmar, kegagalan buah pinggang dan jugak sakit jantung. Sakit jantung akibat daripada  diabetes dikatakan merupakan sebab utama kematian di kebanyakan negara termasuk Amerika Syarikat dan Malaysia. Sakit jantung rupanya adlh komplikasi diabetes yg paling lazim dan serius. 

Bagaimana Diabetes Boleh menyebabkan Sakit Jantung? 


Apabila seseorng menghidap diabetes, metabolisme badan juga akan terganggu yg akan menyebabkan paras gula di dalam darah terganggu kerana insulin yg dihasilkan terlalu sedikit atau tidak berkesan. Apabila insulin tidak mencukupi atau tidak lagi berkesan, ia akan menyebabkan keadaan di mana gula tidak dapat memasuki sel dan akan kekal di dalam darah pesakit.

Paras glukosa yg tidak normal di dlm darah serta metabolisme badan yg terganggu akan menyebabkan paras lemak di dalam darah yg tidak normal. 


Adalah penting utk memastikan tahap gula/ glukosa di dalam darah yg normal 

Paras glukosa dan lemak yg tidak normal di tambah dengan tekanan darah yg tinggi akan menyebabkan salur-salur darah badan menjadi rosak yg akan memudahkan pembentukan plak2 di dinding salur darah/ arteri. Keadaan ini akan mengakibatkan arterosklerosis yg menyebabkan serangan jantung ataupun  kegagalan jantung. 






Arterosklerosis boleh menyebabkan serangan jantung atau kegagalan jantung. Ini terjadi apabila plak2 yg membentuk di dinding arteri menghalang pergerakan oksigen. 

Apakah jenis2 diabetes?


Diabetes  Jenis 1/ Diabetes yg bergantung pada insulin (insulin dependent diabetes)-diabetes ini lazimnya berlaku kepada kanak2 dan remaja, Ia biasanya boleh dikawal dengan suntikan insulin, senaman serta penjagaan pemakanan dan diet yg lebih baik.

Diabetes Jenis 2/ Diabetes yg tidak bergantung pada insulin (non insulin dependent diabetes)- Diabetes ini lazimnya berlaku pada org dewasa yg berumur dan walaupun tubuh menghasilkan insulin, ia sama ad tidak mencukupi ataupun tidak  berkesan. 

Apakah komplikasi Diabetes?



Komplikasi kencing manis boleh dibahagi kepada dua iaitu : 



1) Mikrovaskular (membabitkan kerosakan salur kecil) seperti kerosakan mata dipanggil retinopati diabetis yang mengakibatkan pesakit hilang penglihatan,buah pinggang gagal berfungsi, kerosakan saraf kaki dan meningkatkan risiko kaki dipotong. 



2) Makrovaskular (membabitkan salur darah besar) lebih mudah berlaku pada kadar 4 kali lebih tinggi berbanding komplikasi mikrovaskular. Kencing manis boleh meningkatkan risiko penyakit jantung, strok, penyakit vaskular periferal (PVD iaitu salur darah besar pada kaki). 


Bagaimana Shaklee Dapat Membantu? 


Shaklee menawarkan SET DIABETES bagi mereka yg ingin mencegah serta mengawal diabetes mereka seperti berikut. 



Berminat dengan SET DIABETES berikut? Jom wassap saya utk konsultasi PERCUMA 

017-8421998 (WA)
Emy, Your Friendly Shaklee Distributor 

atau
 

anda boleh terus membuat pembelian secara online dibawah :) 




No comments:

Post a Comment