Monday 1 February 2016

Salam pengenalan

Salam uolss...Apa khabar? Hope semua sihat2 belaka hendaknya...

Dah lama  Emy x tulis blog..ni nak start balik tulis blog sebab dah ada masa yang lebih sikit untuk menulis after dah berhenti kerja,..hehe..sungguh setiap benda yg terjadi tu adala hikmah di sebaliknya..Walaupun sedih sikit dah x kerja dah tapi InsyaAllah adala rezeki lain Allah nak kasi tu bila dia tarik sesuatu dari kita..

Emy susah nak tidur plak malam2 lately ni that's why boleh timbul idea nak start menulis blog balik..
Malam2 jek timbullah mcm2 idea yang kreatif and nak jadik Einstein..haha.. bagus jugak kalau hari2 ada idea baru kan? hehe.. hidup kita kena sentiasa bergerak dan x stagnant baru kita x kan rasa bosan dan sentiasa bersemangat nak capai sesuatu yg kita nak.

Blog ni Emy asaskan bagi mereka yang berminat dgn kesihatan dan penjagaan kesihatan mcm Emy dan juga untuk mereka yg sukakan gaya hidup yang sihat, nak taw pasal resepi2 diet baru dan untuk emy share teknik2 bersenam dan video bersenam yang emy suka...

Emy juga pengedar produk Shaklee (SID: 1188489), so blog ni jugak akan penuh dgn maklumat2 pasai produk Shaklee yang emy juai dan emy rekomenkan utk gejala2 penyakit yang pelbagai.. hehe..

Korang nak taw citer x pasai hidup emy.. I dulu science stream tapi I ambil keputusan utk keluar science stream and pursue my studies dalam bidang yg totally different daripada apa yg I belajar kat sekolah dulu  especially bila i dapat sponsorship utk ke luar negara dalam bidang yang I suka ..Masa tu I dalam dilemma jugakla sebab  I jugak minat nak jadik doctor dulu tapi result SPM x derla memuaskan sgt (i dulu terlalu aktif kat sekolah:P) utk  dapat scholarship so ambil keputusan utk teruskan dalam bidang yang satu lagi i minat tu..

Pernahlah dulu suatu ketika tu cikgu lama emy tanya so apa u nak jadi bila u ambil bidang ni? Time tu biasala sume cikgu rasa kalau anak murid tu bijak kena jadik doktor jek.. Bila dia tanya masa tu emy x der jawapan yang menarik nak bagitaw dia.. yang mampu cakap time tu 'Saya akan jadik apa yang saya rasa sesuai dgn diri saya pada waktu tu dan apa yg Allah dah tetapkan'. Time jawab tu x delah fikir sangat ayat tu tapi skrg bila fikir2 balik mmg betul pon apa yg kita  ckp tu.. Mmg sbnrnya Allah dah tetapkan semua benda utk kita tapi ini x dela bermakna kita x perlu usaha dalam apa2 pon..mcm apa yg terjadi pada emyla..walaupun i x study bidang sciencestream diperingkat tinggi tapi Alhamdulillah dgn perniagaan Shaklee yg I ceburi skrg I byk gunakan pengetahuan I masa I study dulu di sekolah dan juga di universiti utk terangkan pada pelanggan pasal produk yg I jual..Hehe..

So apa hikmah  di sebalik cerita ni yer? Maksudnya kita semua ni dah ditetapkan oleh Allah jalan kita sama ada kita sedar atau tidak. So sesuatu yg terjadi tu mestila ada silver lining disebaliknya dan dgn doa shj mungkin kita bisa nak ubah sesuatu perkara yg  Allah dah tetapkan..Kalau dulu emy jenis yg boleh  frust menonggeng kalau sesuatu perkara yg x dapat (cth: Kalah public speaking competition..hehe), skrg emy lebih dewasa dan matang dlm kehidupan..Alhamdulillah syukur pada Allah yg menjadikan diri lebih baik dari semalam..Hehe panjang pulak ak bebel malam2 ni..

Haa..korang pernah x dgr  kata2 Rasulullah dan Imam Shafiee  ni..I mmg sgt suka quote ni sebab dia buat I lagi tenang dalam menempuhi kehidupan ni yg penuh dgn ranjau dan onak duri..eceh..So malam ni i tutup dgn quote ni yer semoga uolls jugak belajar dari quote ni..Selamat Malam!:)






No comments:

Post a Comment