Monday 1 February 2016

Shaklee Founder

Hello guys!


Konon nak tido tadi tapi still x boleh nak tido..so apa kata kita start dgn kita punya first lesson pasai Shaklee hari ni...haaa..apa kita nak belajar pasai Shaklee hari ni yer..

Emy rasa better kita study pasai dia punya founder dulu ataupun pengasas Shaklee tu sendiri..saper dia yer insan yang sgt hebat ni yg mencipta pelbagai  supplemen yg kita suka pada hari ni? 

Nama beliau ialah Dr. Forrest C. Shaklee, dan beliau merupakan seorang doktor yang telah mengasaskan syarikat Shaklee corporation pada tahun 1956. Beliau ni telah didiagnos dgn penyakit tuberculosis semenjak beliau dilahirkan. Oleh itu, keluarganya telah membawa beliau berpindah ke kawasan perumahan yang lebih baik dan mempunyai udara yang segar krn percaya bahawa udara segar boleh memulihkan beliau. Mereka juga percaya dgn tanam-tanaman sendiri berbanding dgn 
ubat-ubatan. 

Semenjak itu, Dr. Forrest C. Shaklee berpegang dgn motto bahawa Hidup Secara Harmoni Dgn Alam adalah lebih baik utk kesihatan manusia sejagat. Oleh itu, beliau telah dgn sendirinya membuat kajian mengenai pelbagai tumbuhan semulajadi dan telah mengambil keputusan utk belajar chiropractic medicine daripada menjadi practicing doctor. Bila ditanya mengapa ini jawapan beliau, 

"I never belittle the medical profession but we are in two separate fields of endeavor. They are trained to treat diseases and I am interested in building  health."  







Produk pertama Dr. Shaklee adlh " Vitalized Minerals" di mana Dr Shaklee berjaya mengasingkan kompoun semulajadi dari tumbuh-tumbuhan daripada nilai mineral mereka. Selepas tu, Dr. Shaklee berjumpa dengan Polish biochemist yg menamakan kompoun2 tersebut 'vitamins.' Inilah pertama kat perkataan vitamin digunakan. Dr Shaklee juga memiliki degree di dlm nutrisi, biochemistry, philosophy dan divinity. Hebat kan? Pada tahun 1924, Dr. Shaklee membina health are centernya sendiri dengan staff2 chiropractor, osteopaths, internists,general practitioners dan juga surgeons.


Buat pertama kali, supplemen2 kesihatan Dr. Shaklee dipakejkan dan dijual.Pada tahun 1938, Dr. Shaklee jugak membina diet regimen yg sesuai utk pesakit2nya. Diet ni sama seperti food pyramid yg sgt2 terkenal skrg ni yg menyarankan lebihan makanan2 berbentuk bijirin, buah-buahan dan jugak sayu-sayuran serta kurang gula serta lemak. Selain seorng yg sgt mementingkan kesihatan, Dr. Shaklee juga merupakan seorng yg spiritual, di mana filosofi2 beliau dikenali sebagai Shaklee philosophy. Setelah itu, Dr. Shaklee melancarkan Shaklee Corporation utk memasarkan produk2 yg beliau telah menghabiskan umur beliau utk bina dan berkongsi dengan seluruh dunia akan produk2 kesihatannya serta membina kesihatan pengguna yg lebih baik di seluruh dunia. 






No comments:

Post a Comment